fredag den 12. december 2008

Mens jeg tørrer sveden af panden

Jeg er lidt under pres lige nu, meeen... Jeg hygger nu alligevel, gør jeg.

Dagen i morgen byder på en døgnvagt på arbejdet. Og søndag har jeg været så letsindig at invitere gæster til fødselsdagskaffe om eftermiddagen. Der skulle gerne lige blive tid til at bage en bolle eller to søndag når jeg kommer hjem fra arbejde, så jeg satser på, at Søren får tid til at gøre rent i morgen, og i stedet koncentrerer jeg mig så nu om konfekten.

Mens jeg sidder ved det gamle stationære skrummel her (der for øvrigt gerne snart skulle havne på lossen) smelter endnu en omgang god chokolade stille ude i køkkenet. Mandlerne er brændt, knust og æltet ind i marcipan, formet til fine små brød og er nu snart overtrukket med henholdsvis mørk og lys chokolade - og drysset med en smule af mandelkrokanten. Der er sukkerkogt citronskal til drys på orangetrøflen, som står klar i køleskabet. Romrosinerne er hakket, og æltet ind i en anden omgang marcipan - og nu får den lov at vente til senere før den bliver trillet til små kugler og overtrukket med hvid chokolade. Jeg har endnu ikke helt bestemt mig for, hvad moccatrøflen skal forvandles til, men det kommer...

Og så er der jo favoritterne. De store, flotte marcipanbrød. Dem med nougat, romrosin, valnødder og gulddrys på toppen. De får også vente, for jeg er ærligt talt ved at være en smule klatøjet nu, og chokoladeduften bliver bare tungere og tungere.

Pebernøddedejen står i køleskabet og dufter lifligt af både citron, ingefær og nellike (nåja, og peber), og jeg har stadig et spinkelt håb om at finde et par barnehænder der gider hjælpe med trilleriet - men det bliver nu tidligst i morgen, for de snorkbobler nu, ovenpå både to gange julekalender, og Disney Sjov :-)

Lige så snart chokoladegryden er tom, tror jeg det er g´nat med mig. Så vil jeg snorke om kap med pigerne!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvorfor dog alt det stress, juleaften er ikke i morgen, bollerne til fødselsdagen er hurtigt lavet og til sidst, den rengørring inden gæsterne, tag dog den, når de er gået. Ellers kan du gøre ligsom mig, droppe fødselsdagen, gider ikke at gæsterne får stress, når de afsætte tid til besøg og vi ser jo hinanden om"lidt"

Kirsten sagde ...

Droppe fødselsdagen? Næh, nej. Jeg kan lige så godt invitere og forberede mig - de kommer nemlig altid alligevel... *stille suk!* Det er lært gennem årene, og på den hårde måde ;-)

Og mht stress... Tjooe, du kan da have ret. Juleaften ER ikke i morgen, men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at hvis jeg ikke er i bare rimelig god tid, så kommer jeg først i seng midt nat d. 23. december, fordi jeg liiige skal have gjort både det ene og det andet færdigt i absolut sidste sekund.

Selverkendelse, Mette. Selverkendelse.