onsdag den 26. november 2008

Op til jul

Jeg synes altid, jeg er bagefter på denne tid af året. Intentionerne er skam gode nok. Der skal klippe-klistres, bages, laves konfekt og alt det andet der nu engang hører sig til - og jeg skal også nok nå det hele (eller, det meste i hvert fald), men lige nu ser det sort ud...

Sjovt nok får jeg altid først lavet advents- og kalenderlysdekorationerne dagen før de skal tages i brug (i bedste fald), og småkagebagningen står gerne på i dagene lige op til jul. Måske er det bare sandt, det jeg altid har bildt folk ind; jeg arbejder bedst under pres...

Konfekten er jeg faktisk god til at få lavet i tide. Den skal der også deles rundhåndet ud af i hele december måned, så måske er det derfor. Nårh ja, og så fordi det smager så djævelsk godt. I al beskedenhed er jeg faktisk hamrende god til dét med konfekt. Både at lave det og at spise det ;-)

I år må jeg dog begrænse mig når det kommer til det sidste. Så skulle da pokker stå i det, om jeg skulle æde mig flere kilo til i julen, når jeg nu går og spiser tomater og gulerødder til den helt store guldmedalje.

Men der skal laves konfekt, for det elsker jeg. Det er altså så hyggeligt, at stå der en hel dag - lægge rosiner i blød i spiritus, lave brændte mandler, ælte marcipan sammen med kaffe og alskens andre godter, overtrække med flere gode chokolader, pynte med guldstøv og valnødder................................... Åh, som jeg da glæder mig allerede!

Men: Lige nu virker det hele langt væk. Der er mange andre praktiske ting der skal overståes først. Det er ikke uinteressante ting det hele, men alligevel. Nu kan jeg godt begynde at mærke, at julen trænger ind under huden på mig, og jeg vil så gerne i gang med alt det hyggelige.

Det får desværre vente lidt endnu.

Ingen kommentarer: