mandag den 14. december 2009

Julegodter no. 2, 3, 4…….

Dagen i går blev pludselig helliget konfekten. Vi skulle egentlig have været til julehygge i Agnes´ klasse, men barnet selv er feberramt og generelt sløjt, så dét blev der ikke noget af. Ingen grund til at trampe rundt ude i skoven og trække pinen i langdrag, når der nu var en chance for at blive frisk til sin første Lucia-dag i dag. Det blev hun så ikke alligevel, men det er en helt anden historie.

*Cut, tilbage til konfekten!*

Altså. Vi hev alle remedierne ind til min mor, for hun ville gerne være med til løjerne, og det viste sig at være en gevinst for os. Se bare hvilke evner mor Karen viste sig at gemme på…

007017

En hel lille juletræsplantage og en mindre hær af småbitte nisser står nu i mit køleskab. Ja, også i hendes, for vi delte i porten da dagen var slut.

Pigerne var mere end almindeligt fantasifulde. Det blev til både snemænd, larver, diverse “dimser”, hjerter, spegepølseskiver (på rigtigt rugbrød! “Mmmh… Dét smager vel nok godt, Agnes.”) – og dette her.

013

Hvad er det, spørger I???

Med Astas egne ord er det da julemandens lokum. Avec nissepis ;-)

Det blev altså også til lidt i den mere seriøse afdeling. Jeg fik lavet flere varianter jeg glæder mig til at smage…

010Mokkamarcipan med hvid chokolade og mokkabønner

012Marcipanruller med hakkede romrosiner, den ene også med nougat

031Mokkatrøfler

032  Kokossnitter med lys chokolade – á la homemade Bounty

030Amarenakirsebær i marcipan, med hvid chokolade og Amarenadrys

029  “Restefest”… Nougatbrud med div. chokolade, rosiner, hassel- og valnødder samt hakkede amarenakirsebær

Alt i alt: En hel del. Nu står det lag på lag i køleskabet. Halleluja for min samlermani – og for gamle halvrustne dåser med sjæl. De er da som skabt til formålet.

028

(Jowjow. Det er en dåse mere man kan skimte på hylden ovenover. Begrænsningens kunst er svær.)

Sikke´n dejlig dag. Hygge var der i overflod, og nu kan jeg så sige “konfekt – tjek!”, og slippe for at tænke mere på dét. Og velbekomme :-)

009

3 kommentarer:

Pernille sagde ...

Hold da op, det er effektivitet der vil noget - og så ser det superlækkert ud :)

Bente P sagde ...

Jeg blir hel mat av deg - og familien :-) Så mye godt - tror nesten der er fler som trimler inden nytår!! Tør ikke vise resten av familien alle de fine billeder, da får de fikse ideer, tror jeg..

Bukker meg dybt i støvet av beundring..

mvh Bente

Kirsten sagde ...

Pernille - det ER lækkert. Tro mig; jeg HAR prøvesmagt i dag. Det bli´r man jo næsten "nødt" til, ikke? ;-)

Bente P - der er ingen grund til at bukke sig i støvet her, for det er slet ikke hverken så svært eller så tidskrævende som det ser ud. Lidt guldglimmer får det meste til at ligne en million :-)