torsdag den 16. juli 2009

Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til

Vi brugte dagen i går på at blive klogere. Og på at hygge og grine, kigge og mærke, lege og spise. Det gik nemlig pludselig op for os, at det var nu, i denne uge, at vi kunne tage et spring flere hundrede år tilbage i tiden, hvis vi bare kørte en lille tur ud i det blå.

Vi tog turen til Voergård Slot, hvor 2009 er aflyst for en stund, og middelalderen har afløst. Og hvor var det da godt :-)

For os med hang til håndarbejde (læs: 3/4 af husstanden), historie og godt gammelt håndværk var der lækkerier at se på overalt. Jeg huskede desværre ikke at få kameraet op af lommen så ofte som jeg burde, men lidt billeder fik jeg da med hjem.

027032 026Agnes fik lov at tage det sidste billede, så hvis I undrer jer over skyggen i øverste venstre hjørne, så er det altså bare en buttet, beskidt barnefinger :-)

Der var keramik, garn, træknapper, filt og meget, meget andet som jeg burde have taget billeder af – men jeg gjorde det ikke. Jeg havde travlt med at suge til mig, og med at hygge med tøserne.

Søren hyggede også, men helt ærligt: Jeg tror han havde gjort mere gavn ved et mjød-udskænkningssted end ved de der håndarbejdsboder. Han kedede sig gudsjammerligt mens vi andre kiggede, stakkels mand. Til gengæld fik han det rigtig sjovt lidt senere, da det blev mere actionpræget.

035 017039

Ridderen fik selvfølgelig prinsessen til sidst, selvom Kongen ellers havde svært ved at blive bevist om hans værdighed. De var selvfølgelig igennem både drabelige lanseslag og spydige bemærkninger før de kunne blive enige om dén sag, men det lykkedes. Og nu er ridderen vel prinsegemal… ;-)

Bagefter var der voldbold. Og ja, det er som det lyder! Jeg tror kun der var én regel, og det var at der ikke fandtes nogen regler.

060  065

Drengerøvene havde det skideskægt, og jeg stod sammen med en der rigtig gerne ville have været med på banen, knubs eller ej :-)

Alt i alt en super dag, med fine håndværk, lidt til ganen, gøglere og godtfolk, øretæver og hygge. Jojo, man kan skam godt få det hele på én gang.

Nåja, og så blev jeg lidt misundelig på deres evne til at formidle informationer deroppe. Man har vel øjnene med sig, til fremtidig inspiration…

025028

Jeg overvejede aldrig seriøst at købe kyskhedsbæltet, men plakaten var da flot :-D

Ingen kommentarer: