torsdag den 24. juni 2010

Til lækkermunde…

003

…skal der i morgen fabrikeres en ny omgang müslibarer. Jeg har fået et svagt punkt for dem, i al deres overdådighed af mandler, abrikoser, figner og dadler. Og jeg er heldigvis ikke den eneste, så jeg kan sagtens retfærdiggøre at lave dem igen. Og igen. Og…

Og nej, de er ikke fedtfri. De er faktisk ikke engang fedtfattige, hvis vi nu skal være helt ærlige – men hvis man kan nøjes med at tage et lille stykke i ny og næ (og så forøvrigt helt holder sig fra chokoladen, isen, kagen og chipsene!) kan det altså godt forsvares.

Og jeg kan sagtens narre mig selv til at tro at de er hamrende sunde!

Opskriften er fundet ude på indernedded engang (og jeg kan desværre ikke huske hvor, så no linklove this time), så æren er ikke min – men indernedded deler garanteret gerne.

Here goes:

  • 75 g tørrede abrikoser
  • 50 g tørrede figner
  • 50 g dadler
  • 400 g havregryn
  • 50 g solsikkekerner
  • 100 g grofthakkede nødder
  • 100 g smuldret rugbrød
  • 200 g sukker
  • 225 g sirup
  • 250 g smør

Solsikkekerner, nødder og rugbrød ristes på pande indtil nødderne bliver gyldne.

Hak abrikoser, dadler og figner til små tern.

Smelt smør, sirup og sukker på pande ved lav temperatur.

Bland alle ingredienserne med sirupsmassen, og hæld det ud i en form på ca. 30x33 cm, beklædt med bagepapir.

Bages i ca. 25 minutter ved 180 grader.

Skær til müslibarer på ca. 3x6 cm, og opbevar i køleskab.

1 kommentar:

Julie sagde ...

Uhmmmmmmmmmm det lyder lækkert, det skal bestemt afprøves